Et hav af kulturoplevelser på 10 dage!

Bornholms Kulturuge bliver afholdt 13.-22. september 2024.

Bornholms Kulturuge er en kulturfestival, der finder sted over 10 dage i september hvert år.

Bydagene i 2024:

13.9. Nexø (Åbning af Kulturugen)

14.9. Gudhjem

15.9. Rønne

16.9. Østermarie

17.9. Allinge/Sandvig/Tejn

18.9. Aakirkeby

19.9. Hasle

20.9. Svaneke

21.9. 4-kløver-klyngen

22.9. Christiansø

 

De ni kulturspor er Historie, Litteratur, Klassisk musik, Kunst, Teater, Madkultur, Natur, Rytmisk musik og Kunsthåndværk. Læs præsentation af sporene her. Bornholms Kulturuges kulturspor leder publikum frem til lige netop de aktiviteter, som har størst interesse for den enkelte, men også giver kulturoplevelser, som du måske ikke vidste, at du ledte efter. 

By-dage

I kulturugen kommer du hele øen rundt og kan opleve kunst og kultur i hele ugen.  Der vil være en række byer eller områder, der hver har en dag hvor der er særligt i fokus. I 2023 var der 10 byer med hver deres by-dag.

 

Kulturugens program

Når programmet er fastlagt vil det blive vist her på siden. Du vil kunne lave din egen ønskeliste og lave en pdf med dit helt eget kulturugeprogram.

Kulturugearmbåndet: Din adgangsbillet

Som publikum støtter man Kulturugen ved at købe et kulturugearmbånd. Alle der er fyldt 15 år skal have et kulturugearmbånd for at få adgang til de mange events. Alle indtægter fra armbånd går direkte til kulturugens arrangører og events. Armbåndet kan enten købes som et fysisk armbånd i udvalgte butikker -  eller digitalt.

Intet armbånd - ingen kulturuge.

 

Bornholms Kulturuges vision

Vi vil være et vindue mod verden, der viser Bornholms kulturelle format!
Vi åbner for en række kulturspor med forskelligt fokus, man som deltager kan følge i løbet af de 10 dage, en kulturuge varer!
Vi ønsker at vise hele øen for vores gæster – følger man et kulturspor kommer man rundt på hele Bornholm!

Bornholms Kulturuges mission

Bornholms Kulturuge vil fungere som en paraplyorganisation, der giver lokale aktører inden for hele spektret af kulturaktiviteter en mulighed for at vise, hvad de arbejder med. Med økonomisk tilskud fremmes lokale initiativer, der baserer sig på bornholmske kulturelle traditioner.

Større satsninger inden for hvert enkelt spor bringer kultur til Bornholm fra andre dele af landet/verden – arrangementer, der er sammensat specielt til Kulturugen. Dette til glæde og inspiration for såvel tilrejsende gæster som fastboende.

Med det brede tilbud om kulturoplevelser bidrager Kulturugen til en udvidelse af turistsæsonen med sin placering i september.

Kulturugen styrker kulturens placering i lokalsamfundet.

Kulturugen styrker Bornholms image, som en destination, der er værd at besøge også uden for sommerperioden.

Kulturugen styrker Bornholms image, som et attraktivt sted at bosætte sig qua det stærke kulturliv."

 

Kulturugens formål

Foreningen har til formål "at tilrettelægge og gennemføre en kulturuge hvert år udenfor den turistmæssige højsæson. Kulturugen skal markere sig i det lokale, nationale og internationale kulturliv. Kulturugen sigter på at styrke kulturens placering i samfundet og fremme nye initiativer samtidig med at man fastholder værdifulde bornholmske kulturelle traditioner. Bornholms Kulturuge skal ligeledes bidrage til en udvidelse af turistsæsonen."

 

Kulturugens finansiering

Bornholms Kulturuge er primært finansieret ved bidrag fra fonde og sponsorer samt Bornholms Regionskommune. 

Dertil kommer en længere række mindre virksomhedssponsorater. Læs mere om kulturugens fonde og sponsorer her. 

 

Kulturugens organisation og bestyrelse

Bornholms Kulturuge gennemføres af Foreningen Bornholms Kulturuge, som har en bestyrelse på syv medlemmer:

Inge Prip, Jens Svane Boutrup, Steffen Brandt, Niclas Fick, Klaus Vesløv, Jane Lindedam, Ida Tjalve og Susanne Danig. 

Bestyrelsen fastsætter vilkår for deltagelse som arrangør, udvælger projekter efter ansøgning og fordeler økonomiske midler til gennemførelse af arrangementer.

Kulturugens sekretariat kan kontaktes på mail: info@bornholmskulturuge.dk , Telefon: 20302820